Adolf Wilhelm Edelsvärd, född 28 juni 1824 i Östersund, död 15 okt 1919
i Stockholm.
Adolf W. Edelsvärd anställdes 1855 som SJ:s chefsarkitekt, detta var året innan de
första bansträckorna öppnades. Han var under de kommande 40 åren ansvarig
arkitekt vid Statens järnvägars arkitektkontor. Edelsvärd var noga med både stil och
funktion – alltifrån de stora centralstationerna i Stockholm (nere till höger),
Göteborg och Malmö till landsbygdens småstationer, som ofta utfördes efter
standardmodeller.
På sträckan mellan Östersund och Storlien utfördes de flesta stationerna efter den
s.k. "Hällnäsmodellen". På bilden till höger från 1890-talet ser vi Åre station
(1881) som på den här tiden levde ett lungt liv utan påträngande grannar. Enda
byggnaden inom synhåll är Grand hotell snett bakom.
När platsen för en ny station var utsedd innebar Edelsvärds jobb inte bara att
utforma själva stationen utan även andra till järnvägen hörande byggnader. Eftersom
han ansåg att järnvägens betydelse borde betonas även i ett större sammanhang la han
sig ofta i själva stadsplaneringen. Antagligen till en och annan lokal pamps
irritation.
Vid sidan av sin verksamhet som järnvägsarkitekt ritade Edelsvärd en del andra
byggnader, framförallt kyrkor i Göteborgstrakten.
Med sina 5 725 byggnader, varav 297 stationshus, får väl Edelsvärd anses vara
svensk rekordhållare i bygglov.
Adolf Wilhelm var min mormors mormors kusin. 1979 när jag sökte till KTH för att
lära mig rita hus var jag lyckligtvis fullständigt omedveten om detta
förpliktigande faktum. |